June 30, 2011

T A L A K ?

SALAM oulllss !

tetibe arini nak crite pasal cerai dan talak pula.
yelahh setiap post nak crite pasal diri sendiri, feeling lahh, ape lahh.
mcam org nak tau kan.
so, topic rinie, CERAI ataupon TALAK.

aku just tertanye-tanye kenape LELAKI diberi imuniti tok menjatuhkan talak nh sume.
dari pandangan aku lahh kan.
mybe sebab laki diberi 9 akal dan 1 nafsu berbanding wanita diberi 9 nafsu dan 1 akal je.
wanita nh tak kan pkir panjang tok buat ape saje lahh.
asalkan mereka mendapat kepuasan, mereka akn lakukan tanpe berfikir panjang.

berlainan pulak dengan lelaki, mereka nh fikir smpai 2 3 minggu.
just nak pastikan ape yg mereka buat tuhh betol.
*ignore je laki yg tak gunekn akal mereka okeh.
tapi ape yg aku lihat, lelaki akn berfikir lebih pnjang dari wanita.

Talak merupakan kalimah bahasa Arab yang bermaksud "menceraikan" atau "melepaskan".Mengikut istilah syara' ia bermaksud, "Melepaskan ikatan pernikahan atau perkahwinan dengan kalimah atau lafaz yang menunjukkan talak atau perceraian".


den talak nh ade bnyak jenis pulak.


1. TALAK SHARIH.



Contoh lafaz yang Sharih:
  1. Aku ceraikan kau dengan talak satu
  2. Aku telah melepaskan (menjatuhkan) talak untuk engkau
  3. Hari ini aku ceraikan kau
2. TALAK KINAYAH.

Contoh lafaz yang Kinayah:
  1. Aku tak nak kau lagi, kau boleh balik ke rumah orang tua kau
  2. Pergilah engkau dari sini, ke mana engkau suka
  3. Kita berdua sudah tiada apa-apa hubungan lagi

banyak lagi senanye kalau nak cerite psal nh sume.
but den, cukup lahh kite berkungsi ini dulu.
nanti bnyak2 tak pham pulak.

pade sesiape yg dahh berumahtangge o sedang berangan nak berumahtangge,
elak kan lahh bercerai ya.
nh adelah jalan terakhir tok setiap pergadohan suami istri ya.
setiap perkataan yg anda sebut itu adalahh doa.
jauhinye ya.

kbai.

No comments:

Post a Comment