June 30, 2013

kawan hentak kaki

kawan dihati kawan hentak kaki
sejurus kau melangkah masok ke destinasi, aku mengatur langkah longlai sendiri
memikirkan kenangan yg terpahat selama kite bergelar saudara saudari.

YA. aku menangis di dalam hati.
supaya kau tak bersedih tinggalkan aku sendiri lagi.
aku mengorak langkah dengan berhati-hati
dan menuju ke Platform B.

IA. akhirnya telefon aku berbunyi.
suara kau disana sayu sekali.
rupa-rupanya musibah menimpa lagi.
dan kau hanya dapat kekuatan melalui suara ini.

sesampai nya di destinasi pilihan hati.
telefon ini berdering sekali lagi.
kali ini kedengaran hanya seperti pesanan ringkas di inbox ini.
dan aku membukanya dengan senang hati.

selangkah aku meniti escalator berlari-lari
hampir saja air mata ini tertumpah sendiri.
nasib baik aku sempat melarikan pemandangan ke arah ciptaan Ilahi
dan aku tertewas sendiri.

kawan, aku harap kau bahagia di samping keluarga sendiri
jgn dilupekan keluarga angkat ini
kau tetap dihati
sebagai kakak tua 5 bulan yang blur ini.